Centrul Astra Film
Ro / En

                                                              

Astra Film Festival

Filme

  • 12 zile

    În fiecare an, în Franța, 92 000 de oameni sunt internați în spitale psihiatrice fără acordul lor. Prin lege, spitalul are la dispoziție 12 zile pentru a prezenta fiecare pacient în fața unui judecător. În funcție de dosarele medicale și de recomandarea medicului, se ia o decizie crucială - va rămâne pacientul în spital sau va fi liber să plece? 12 zile, după care viețile lor se pot schimba pentru totdeauna. Deschizând în premieră accesul la aceste audieri, renumitul regizor/ fotograf Raymond Depardon surprinde aceste întâlniri extraordinare ale justiției cu psihiatria. Uimitor și edificator - filmul e un prilej de a asculta glasurile celor până acum ignorați. ...

  • 69 de minute din 86 de zile

    Decizând să adopte tema mai largă a crizei refugiaţilor dintr-o perspectivă personificată, 69 Minutes of 86 Days o urmăreşte pe Lean, o fetiţă de trei ani cu ochi mari, pătrunzător de curioși, familia ei și călătoria lor trans-continentală spre Suedia. Perceptiv, aflat în continuă mişcare, aparatul de filmat adoptă punctul de vedere al copilului, în timp ce sunetele de pian și vioară se sincronizează tropăielii picioruşelor pe cimentul dur, grăbite să ţină pasul cu adulţii din jur. Totuşi, sub vălul inocenței copilariei există de fapt mai multă înțelegere și conștientizare decât îi cred adulții capabili pe copii. Într-un moment pe care deplina sinceritate îl face răscolitor, fetița povestește fragmente din ceea ce a văzut și simțit de-a lungul acestei perioade tulburătoare. Memorabil şi plin de emoţie, acest documentar poetic reușește să ilustreze infinitudinea drumului refugiaților și oboseala unui copil care a suportat mai mult decât ar trebui oricine să fie nevoit să îndure. ...

  • A mai trecut un an

    Un film înșelător de simplu, Încă un an urmărește o familie de condiție modestă din China pe parcursul a treisprezece luni și prin intermediul a treisprezece mese în familie. Regizoarea Shengze Zhu captează cu sensibilitate familia chineză contemporană fundamentală, care se zbate în probleme socio-economice și este obligată să migreze la oraș în căutare de lucru pentru cel puțin o parte a anului. Constrânsă de spațiul îngust în care trăiesc trei generații, regizoarea recurge la schimbări subtile de încadrare prin care reinventează spațiul familial și ilustrează interacțiunile, problemele sau conflictele care le afectează viața de zi cu zi. Prin portrete familiale distincte, construite pe parcursul filmului, de la bunica tăcută și bolnavă la copiii care sunt fie lipiți de televizor, fie în continuă căutare de atenție, filmul ilustrează trecerea inexorabilă a timpului și modul cum îi afectează pe fiecare dintre ei. ...

  • Ambiții insolite

    Dorința lui Ulrika de a deveni preot este respinsă de către episcop. Motivul nu e credința, ci comportamentul ei, pe care Biserica îl consideră inadecvat. Suferind de tulburarea de hiperactivitate și deficit de atenție, ea iese din tiparul în care se încadrează virtualii ei viitori colegi. Profund afectată de faptul că a fost respinsă, Ulrica găsește căi originale de a răspândi cuvântul lui Dumnezeu. Cu ajutorul vorbelor și a unor decizii stilistice atent calculate, Ambiții insolite ne familiarizează cu felul ei de a percepe lumea, o lume ce seamănă cu o demonstrație haotice de circ și al cărei ritm încetinește numai când Ulrika se simte în serviciul lui Dumnezeu. În pofida tuturor obstacolelor, protagonista continuă să își urmeze visul, încercând să realizeze ceea ce simte că este menită să facă. ...

  • Anatomia unei deportări

    E 3:30 dimineaţa şi scara unui bloc din Hamburg răsună cu bătăi în uşă. “Poliţia”, anunţă o voce, “nu vă fie frică”. “Deportation Class” este un documentar despre alegeri dificile, despre cum şi în ce condiţii pot fi ele făcute. După ce au ales să plece din Albania natală pentru a scăpa de ameninţări cu moartea, respectiv în căutarea unui viitor mai bun, două familii sunt trimise înapoi, într-o mişcare amplă de deportare. Filmări la faţa locului, interviuri cu poliţia, cu familiile, dar şi cu noile lor cunoştinţe din Germania, prezintă cursul evenimentelor din momentul organizării operaţiunii în sine până la câteva săptămâni de la întoarcerea în ţara natală. Minuţios şi atent în a nu emite judecăţi facile, filmul înfăţisează încrengătura de ramificaţii a celor întâmplate, dând fiecăruia ocazia să îşi prezinte partea sa de poveste. În negocierile dintre juridic si umanitar, oamenii sunt prinși într-o zonă crepusculară a migraţiei, dirijaţi de o soartă pe care sunt în mare măsură incapabili să o influeţeze. ...

  • Țara moartă

    Punând la îndoială acurateţea interpretării materialului arhivistic ca o reprezentare exactă a trecutului, "Țara Moartă" schimbă focusul de la ce înfăţişează la întocmai ceea ce omite. Un hibrid între documentar și eseu, filmul foloseşte trei surse diferite de material de arhivă din anii 1930-1940, fiecare într-o măsură mai mică sau mai mare fictivă: fotografii de studio deteriorate de vreme în care oameni obişnuiţi pozează pentru cameră, jurnalul unui medic și scriitor evreu și fragmente audio de propagandă realizate pentru trei regimuri politice diferite. Jurnalul descrie orori inimaginabile, însă fotografiile nu arată niciun semn al acestora. Doar pozele uzate de vreme până la abstractizare pot fi uneori interpretate ca o confirmare tăcută. Toate celelalte prezintă obedienţa stranie cu indicaţiile de scenă ale fotografului. Și tocmai consimțământul bizar la acest teatru artificial, aproape absurd, de marionete ne ajută să vedem istoria pentru ceea ce este, una dintre cele mai mari distorsiuni la care alegem să ne conformăm. ...

  • Artă și univers

    Art Universe prezintă lucrări ale artiștilor prezentați în arhiva online de artă Likuid Art. O colaborare dintre pictori, fotografi și animatori digitali prezintă un nou mod de a experimenta arta transformând elemente vizuale statice în unele kinetice. ...

  • Baloane de curcubeu

    În satul în care vitele au dreptul la păscut pe terenul de fotbal, unde sătenii sunt trimiși iarna la mare, se fură nevasta președintelui. ...

  • Bestia e încă vie

    Nimic nu se schimbă pentru că totul rămâne la fel. Oricât de redundant sună ca argument, înglobează perfect cercul vicios absurd în care sunt blocate multe țări din fostul bloc sovietic. Hotărât să conteste această redundanță, "The Beast is Still Alive" explorează evoluția și eficacitatea revoltei civile, văzută din perspectiva ascuţită şi sensibilă a unei emigrante de origine bulgară ce încearcă să înțeleagă eșecurile unui bunic dizident, mai mult absent. Secvenţe de animație și un dialog imaginar purtat în voice over încearcă să reconcilieze sentimente și mentalități conflictuale, în timp ce materialul de arhivă și documentația extinsă de-a lungul mai multor ani şi continente pun la îndoială creșterea recentă a popularității ideilor lui Marx, plasată în contextul luptei țărilor ex-comuniste de a se desprinde de consecințele trecutului. Istoria individuală și cea colectivă se înfruntă în acest documentar emoțional, ce nu se teme să se afunde în profunzimile unor întrebări dificile ale responsabilităţii individuale, dar şi de grup. ...

  • Breaking Fake News. Războiul de după Războiul Rece?

    Într-o epocă în care războiul se desfășoară mai degrabă prin mediile de transmisie și nu atât prin forța militară, cei doi poli ai Războiului Rece, Rusia și Occidentul se confruntă reciproc într-o luptă de dezinformare. “Războiul de după războiul rece” prezintă exemple clare din întreaga lume, de dezinformare mediatică, cu mărturiile experților români. ...

  • Calabria

    Calabria e un road movie cu doi protagoniști carismatici, angajați ai unei firme de pompe funebre elvețiene, care trebuie să ajungă cu dricul într-un sat din sudul Italiei, ultima destinație a pasagerului din sicriu. Jovan e un cântăreț rom, iar José, un intelectual portughez. Răposatul a fost un emigrant italian, venit în Elveția în anii '70 în căutarea unui trai mai bun și a cărui ultimă dorință a fost să fie înmormântat în satul său natal din Calabria. Străbătând Italia de la Nord la Sud, cei doi ne poartă într-o călătorie spirituală cu referiri dulci-amare la condiția de imigrant, familie, viață și moarte. ''Am ales forma simplă de road movie pentru că mi-a permis să recurg la o mizanscenă precisă.'' - declara regizorul. ''Am dorit ca spectatorii să se concentreze asupra observării vieții care trece prin fața ochilor, în timp ce moartea - de care uităm deseori, e mereu prezentă în fundal''. ...

  • Calan, micul cimpoier

    Calan, în vârstă de 10 ani, locuiește cu familia lui într-o cabană în mijlocul Parcului Național. În apropiere se află reședința de vară a Familiei Regale Britanice. Uneori, Calan îl vede pe Prințul Charles plimbându-se pe dealuri. Calan cântă la cimpoi într-un ansamblu deja cunoscut în regiune, care susține săptămânal concerte la primăria din sat. Deși i se pare destul de complicat, îi face plăcere și merge la cursuri de cimpoi de trei ori pe săptămână. Anul acesta, Calan va fi prezent la parada de deschidere a Jocurilor Scoțiene, va purta kilt și va cânta la cimpoi în fața Reginei Marii Britanii, Elisabeta a II-a. Va fi unul din cei peste o sută de cimpoieri care vor mărșălui alături de sportivi. ...

  • Când pământul vorbește

    Cine suntem? De unde venim? Încotro ne îndreptăm? Plecând de la întrebările acestea fundamentale, documentarul propune un exercițiu de reconstituire a istoriei noastre ca români, europeni și ființe umane vii, pornind de la cele mai vechi dovezi materiale de existență a unei culturi și civilizații în această zonă geografică, și care coboară până la lumina zilei istoriei de azi. Proiectul are la bază o muncă de documentare și cercetare profesionistă, intensă și profundă, desfășurată pe parcursul ultimei jumătăți de secol, a unor artefacte arheologice, culturale și istorice relevante, plecând de la puncte de vedere și de referință diverse: „Plecăm de la premisa că un trecut învăluit în ceață, lipsit de limpezime, încărcat de povești, basme și idei fanteziste, nu poate genera un prezent solid, cu atât mai puțin un viitor sustenabil.” ...

  • Călătorie spre milioane de Sori

    Spectacolul urmărește să trezească interesul pentru știință invitând publicul să facă parte dintr-o misiune spațială care nu a mai fost realizată până acum: o călătorie palpitantă prin Calea Lactee pentru a cartografia cu o precizie extremă galaxia noastră, descoperind nenumărate corpuri celeste noi și poate chiar distribuția materiei întunecate. ...

  • Căsuța Magică din copac

    Călătorește alături de duoul format din Jack și Annie, frate și soră, în căutarea răspunsurilor la întrebările lăsate pentru ei într-un bilet misterios semnat „-M”. Mai întâi, ajung la un observator, unde întâlnesc un astronom care-i ajută să răspundă la primele întrebări din bilet. Cu ajutorul astronomului, al internetului, al astronautului, al cărților și al autorului biletului, Jack și Annie pornesc apoi într-o aventură minunată spre planete și departe în Univers, în care duoul aproape că... ei bine, asta veți descoperi singuri! ...

  • Cei strămutați

    Războiul a strămutat 30 de milioane de copii din casele lor. Opțiunile lor limitate și de asemenea, rezistența lor extraordinară sunt elementele comune care se regăsesc în poveștile spuse de ei chiar dacă aceștia se afla în locații geografice diferite- Sudanul de Sud, Siria și Ucraina. ...

  • Celălalt Dakar

    Reconectarea spațiului urban Dakar cu mitologia, designul și creativitatea locului, devine manifestul transformării experienței zilnice a unui oraș subevaluat, pentru a exprima unicitatea "Celuilalt Dakar". ...

  • Cercurile timpului

    Animația este o adaptare a douăsprezece picturi abstracte reprezentând lunile anului, o interpretare colorată a timpului și a schimbării anotimpurilor inspirate de structura Mandala. ...

  • Cetatea Soarelui

    Cadre slow-motion de dronă înfăţişează frumusețea copleşitoare a naturii în timp ce o voce profundă vorbește despre mitul creaţiei omului după chipul lui Dumnezeu. Nimic din această magie iniţială nu persistă în peisajul urban post-industrial al unui mic oraș georgian, unde locuitorii săi trăiesc precum niște saprofagi din cadavrul fostei glorii comuniste. "City of the Sun" urmăreşte un miner/actor, un profesor de muzică ce trăiește din fierul forjat demontat din clădiri vechi și o pereche emblematică de alergătoare preadolescente, pentru a crea portretul unei comunități subnutrite din punct de vedere social. Încadraturi largi, stoice, alternează cu altele contemplative, regizorul Rati Oneli creând cu pricepere o atmosferă de suprarealism dezolant, direcționând camera ca și când o prezență invizibilă s-ar ascunde în aer. Lumina ascunde sau dezvăluie părți ale cadrului, în timp ce paralelisme vizuale construite cu atenție leagă totul împreună. Totul este o scenă. Totul este subteran. Totul este împovărat de relicvele degradate ale unei epoci trecute. ...

  • Cineva încă te iubește

    Un eseu vizual despre relația tată-fiică, Cineva încă te iubește reprezintă construcția unei imagini a unui părinte înstrăinat, o încercare de a umple un gol parental. Prin folosirea de film de arhivă de 8mm și a unei narațiuni subiective, filmul formulează o identitate familială mnemonică, senzorială, dominată de absență și pierdere. Narațiunea acoperă momente din trecut și din prezent, iar filmul oscilează între înțelegerea și blamarea unui tată care a suferit mereu de boli mintale și care în cele din urmă și-a părăsit familia pentru a urma o chemare religioasă. Cineva încă te iubește accentuează cum și până și legăturile emoționale cele mai adânc înrădăcinate - cele dintre părinți și copii - sunt expuse unui proces de eroziune și deprivare, care lasă în urmă doar amintirea unei copilării fermecate. ...

  • Civili

    Civili ne înfățișează New York-ul, nu ca lăcașul prosper și fermecător, adulat de mass media, ci ca adăpost al unor comunități distincte, care duc vieți normale, dacă nu banale, în vestita metropolă. Alcătuit din cadre ce ne arată momente din viața de zi a locuitorilor din cele cinci cartiere ale New York-ului, filmul îi surprinde pe ‘civili’ la câteva zile după Ziua Recunoștinței. Pentru scurt timp, avem prilejul să fim martori ai vieților unor new-yorkezi: vedem mame ajutându-și copiii să urce în autobuzul de școală, fete de origine chineză vânzând plăcinte, doi artiști pictând o latură a unei clădiri imense. În cadre statice, Civili cuprinde momente aparent nesemnificative ale vieții “altui New York”, complet neglijat de cinemaul mainstream. În același timp, filmul atrage atenția asupra faptului că atât viața, cât și cinemaul nu se compun sau nu ar trebui să se compună numai din momente culminante. ...

  • Clubul de surf Gaza

    Prinsă între Israel și Egipt, asaltată de atacuri aeriene și proiectile, Fâșia Gaza a fost numită „cea mai mare închisoare în aer liber”. Însă Gaza are și deschidere la Marea Mediterană, iar valurile ei maiestuoase atrag o nouă generație de oameni pe litoralul țării care vor să simtă gustul libertății practicând surful. Acest documentar plin de sinceritate ne conduce în lumea pasionaților de surf din Gaza și ne dezvăluie o capacitate formidabilă de rezistență care curge prin venele unei populații asediate. Interviurile juxtapuse de Gnadt și Yamine sunt nepărtinitoare și pătrunzătoare, iar imaginile sunt grăitoare cu privire la contrastele vieții în Gaza. Ceea ce poate părea un sport distractiv de weekend pentru unii este o formă de sfidare și, în ultimă instanță, de speranță pentru acești tineri. ...

  • Coliziuni

    Primul contact al indigenului Nyarri Morgan cu cultura occidentală a avut loc în anii 1950 printr-o coliziune dramatică între viziunea sa tradițională asupra lumii și topul tehnologiei occidentale, când a asistat în izolatul deșert australian la un test atomic. ...

  • Comisia de recrutare

    Filmul oferă o privire rar întâlnită în măruntaiele mașinăriei birocratice prin care sunt obligați să treacă toți tinerii considerați apți pentru serviciul militar în societatea tot mai militarizată din Rusia de azi. Atunci când recruții se întâmplă să fie ''altfel'' (pacifiști sau homosexuali, de pildă), confruntarea cu comisia devine dramatică. Pacifistul Roman trece printr-o serie de procese umilitoare. Losha și Viktor asistă la lungi deliberări pe tema personalităților și convingerilor lor. Activistul - veteran LGBT Johnnie e agresat și încătușat. Autoarea se poziționează în mod evident de partea celor patru, dar reușește cu ingeniozitate să mențină un echilibru între observația seacă și empatizarea cu personajele. Poveștile nu sunt cu cei buni și cei răi. Membrii comisiei, chiar dacă par înfricoșători, sunt plini de bune intenții, dar sunt prizonieri ai unor norme sociale depășite. Până la urmă, și ei sunt supuși presiunii, la fel ca cei patru recruți. ...

  • Concurenta

    Francesca, trecută de 40 de ani, divorțată și mamă a trei copiii, lucrează pe cont propriu ca antrenoare de gimnastică. Când problemele financiare se înrăutățesc și apare teama că nu își putea întreține copiii, Francesca se hotărăște să participe la un concurs televizat de cultură generală. Filmul îi urmărește cu perseverență pregătirile frenetice, trasând portretul unei femei puternice, care alege să se ia la trântă cu viața, refuză să se lase copleșită, luptă cu curaj și recurge la orice mijloace, indiferent cât de prostești sau jenante ar părea, pentru a-și atinge scopul. ...

  • Confruntarea

    Șeici înstăriți din Qatar descind într-o zonă din deșert pentru a participa la un concurs cu șoimi. O explorare vizuală, realizată de artistul vizual italian Yuri Ancarani, Provocarea este un studiu al condradicțiilor, în care cultura și tradiția se confruntă cu modernitatea și tehnologia. Deși filmul nu oferă multe detalii și prezintă contextul a ceea ce se întâmplă doar în linii mari, imaginile sunt bogate în informații și construiesc o narațiune a bogăției extreme - vedem cum șoimii sunt aduși la turneu pe un avion privat, sau un bărbat purtând un thawb alb (îmbrăcămintea tradițională arabă pentru bărbați) conduce un Lamborghini, având pe scaunul din dreapta un ghepard pe post de animal de companie. Regizorul prezintă cu măiestrie o lume a cruzimii și a aurului masiv proiectată pe fundalul deșertului arab, într-o opulentă experiență cinematografică. ...

  • Construcția

    În oraşul kosovar Priştina, o clădire ca o pictură cubistă este în construcție de 15 ani, extinzându-se neîncetat fără vreun plan de arhitectură sau certificat de urbanism. Este clădirea lui Batusha, un labirint betonat, propriul său Xanadu. Este, de asemena, reflexia trecutului său complicat: de la începuturile sale într-un chișc unde vindea kebab, la virajul către activism politic, la exilul în Elveția și momentul plonjonului cu capul înainte în mijlocul războiului din Bosnia. Intervievând familia și prietenii şi urmându-l în prima sa vizită în Elveția de după exil, regizorii Tino Glimmann și Jan Gollob construiesc portretul unui om ale cărui impulsuri anarhice devin simbolice pentru întregul Kosovo. Reflectate în arhitectura dezordonată a casei, aceste impulsuri se dovedesc esențiale, motivate nu doar de dorinţa de a merge şi a construi mai departe, ci și de o nevoie aproape compulsivă de a face acest lucru, ca o confirmare a existenței, a apartenenței. Pentru a aparţine cu adevărat trebuie să-ţi revendici propriul loc în lume. ...

  • Copii-problemă

    Documentarul observațional The Bad Kids urmărește pe parcursul unui an pe câțiva dintre elevii cu probleme și pe directoarea inimoasă a liceului californian Black Rock, un liceu alternativ pentru elevii aflați în pericol de abandon școlar. Concentrându-se pe un tânăr muzician dintr-o familie cu probleme, o tânără femeie violată de propriul bunic și un tată adolescent incapabil să-și întrețină familia, Copiii - problemă îi surprinde pe adolescenți în pragul momentului în care vor intra în viața de adult, cu toate responsabilitățile apăsătoare pe care le implică. Filmul observă viața școlii, cu micile ei succese și eșecuri, iar regizorii transmit cu abilitate presiunea aproape palpabilă care crește odată cu apripierea sfârșitului de an școlar, când profesorii, elevii și spectatorii deopotrivă vor afla în sfârșit care dintre copiii-problemă a reușit. ...

  • Cowboy de oraș

    În cadre cu accente de videoclip, câțiva adolescenți călare se strecoară prin traficul de seară al Dublinului în prima secvență a filmului. În cele ce urmează, Urban Cowboys ne va da prilejul de a observa un fenomen bizar care are loc într-un cartier rău-famat al orașului: adolescenții sunt încurajați să prindă și să îmblânzească cai sălbatici, ca o soluție de a-i ține departe de droguri, pentru a-i ajuta să-și stăpânească agresivitatea și a-i distrage de la probleme familiale. Filmul urmărește evoluția prieteniei dintre Dylan, un băiat de 14 ani marcat de o dramă familială, și iapa sa albă Shelly. Printre cadrele tremurânde luminate de apus, Urban Cowboys găsește mijloacele pentru a contura portretul unui adolescent care, precum alți câțiva, găsește o soluție originală pentru a-și stăpâni impulsurile agresive și nevoia de afecțiune, îmblânzind un cal pentru a se putea îmblânzi pe sine însuși. ...

  • Cronici birmaneze

    În Birmania/Myanmar există mai mulți poeți online decât bloggeri. Poezia a fost întotdeauna o formă de rezistență împotriva dictaturii, tiraniei și izolării. Filmul îl are în prim-plan pe Maung Aung Pwint, cel mai celebru poet-dizident al țării și, aducând pe ecran povestea lui, panoramează peste o întreagă țară aflată în plină schimbare. Structura filmului e fluidă, ca o cronică în versuri, în care se împletesc secvențe de cinema verité cu relatări despre suferințe din trecut și poezii recitate la cameră. Petr Lom își amintește că prima reacție a lui Maung Aung Pwint vizavi de acest proiect a fost ''hai să compunem înpreună o poezie lungă''. O provocare pe care cei doi autori ai filmului au acceptat-o. ...

  • Deprogramat

    Faceți o plimbare virtuală prin peisajul mental al unui fost membru al Bisericii de Unificare, un skinhead și un jihadist. Aceștia sunt ghizii dumneavoastră, care explică prin propriile lor cuvinte cum spălarea creierului și presiunea de grup i-au împins să adopte ideologii extremiste. ...

  • Din adâncul albastrului

    O familie de pescari din Cabo Pulmo, Castro ia o decizie revoluționară pentru a salva reciful în prag de dispariție din cauza pescuitului excesiv: aceștia își sacrifică sursa veniturilor și a alimentelor, interzicând pescuitul pe propria insulă pentru a încuraja viața marină să revină la viață. ...

  • Dincolo de gard

    În timp ce budiștii extremi propagă sentimentul anti-musulman din întreaga țară, în interiorul lagărului care închide minoritatea musulmană Rohingya din Birmania, Abul face tot posibilul pentru a-și ajuta soția bolnavă, Barbul, și un băiat de 12 ani al cărui viitor este diminuat din cauza constrângerilor de a trăi în această închisoare în aer liber. ...

  • Doamna Fang

    Un document vizual răscolitor despre o bătrână muribundă devine sub autoratul lui Wang Bing o privire neliniștitoare asupra schimbărilor culturale din China de azi. . [...] Conștiința acută a climatului politic se calchiază pe țesătura emoțională creată de imaginea unei femei aflate pe patul de moarte, autorul anulând distanțele dintre cameră, subiect și concept estetic. Rezultatul e mult mai mult decât cronica unei morți. În mijlocul familiei și al vecinilor care sporovăiesc nepăsători, Fang Xiuying își trăiește ultimele clipe într-o cameră modestă, într-un sat din sudul Chinei. [...] În jurul ei, cei vii se agită să facă bani, vorbesc despre cum să facă bani și mai mulți, fumează, se joacă la mobil sau pescuiesc în ape prea puțin adânci. Pare că doar obiectivului lui Wang îi pasă de muribundă. Scrutându-i fața inocentă în căutarea unei urme de umanitate, Wang trece dincolo de limitele documentarului. Ceea ce creează este o imagine care bântuie, o reflexie a unei culturi milenare înghițite de capitalismul bulimic, în care pierderea memoriei e loc comun, iar atitudinea în fața vieții și a morții s-a schimbat din temelii. (Giovanna Fulvi, Toronto International Film Festival) ...

  • Dragostea bunicii

    Spectatorii sunt invitați în casele a doi copii – unul care dispune de putere solară și celălalt care nu. Povestea fiind spusă de o bunică din Guatemala, filmul împărtășește perspectiva vieții fără putere solară pentru a crește gradul de conștientizare asupra o persoanei din șapte din întreaga lume care trăiește fără acces la energie electrică. ...

  • Drumul spre victorie

    Janny, Lisa, Debby și Michelle au 12 ani când se mută de acasă. Locul unde se duc este „Școala de Sport de Elită” din Frankfurt/Oder, un internat care urmează tradițiile est-germane. Ele trăiesc încorsetate de programe de antrenament, controlarea greutății și presiunea de a arăta rezultate. Fiind luptătoare de wrestling, toate visează la un titlu de campion deși, când nu sunt pe saltea, fiecare își poartă propria bătălie: Janny încearcă să-și găsească locul în grup, Debby se luptă cu propriile așteptări, Lisei îi este dor de casă, iar Michelle se străduiește să scadă în greutate. Documentarul „WIN BY FALL” le urmărește pe luptătoarele de wrestling cum încearcă să își găsească drumul, în cadrul și în afara competițiilor. ...

  • Dum Spiro Spero

    Pero Kvesić este foarte bolnav; după ce a fumat aproape toată viața, doar douăzeci la sută din plămânii lui au mai rămas funcționali și fiecare respirație este un efort de supraviețuire. Cu toate acestea, cum spune și titlul, ‘cât timp respir, sper’. O experiență subiectivă, imersivă, văzută prin perspectiva protagonistului, Dum Spiro Spero folosește umorul sec și comedia neagră, într-o ilustrare a modului în care oamenii din Balcani abordează idea de moarte sau boală gravă. Kvesić - un exemplu de perseverență în păstrarea demnității și a autodeterminării - ne prezintă prin respirația șuierătoare și înaontarea lentă prin locuință o lume înconjurătoare care se strânge tot mai mult în jurul lui. ...

  • Echilibru de forțe

    Conform sondajelor de opinie din Ucraina, corupția e una din problemele majore ale societății. Sunt create organisme noi pentru lupta împotriva corupției la nivel înalt. La un an și jumătate după revoluție este înființată Procuratura Anticorupție. Pentru prima oară în Ucraina, Procurorul Șef urmează să fie învestit pe bază de concurs. Și tot ca o premieră, audierile pentru post sunt publice, făcând posibilă participarea activiștilor, a revoluționarilor și a reprezentanților publicului. Filmul redă tensiunea crescândă din timpul audierilor, atât candidații cât și membrii comisiei fiind sub presiunea unei așteptări uriașe din partea opiniei publice. ...

  • Ecouri îndepărtate

    La 70 km distanță de granița separatistă ucraineană şi de războiul în plină desfășurare, se află orașul Dobropolie, prins între ecourile trecutului comunist, prezentului revoluționar şi idealurile pentru un viitor orientat spre Vest. Subversiv prin umorul său sec, "Long Echo" colează portretele individuale ale cetățenilor într-un model mai larg de credințe, comportamente și mecanisme de adaptare. Trăind într-o lume improvizată, locuitorii se laudă cu prezența în cartea recordurilor pentru cea mai scurtă linie de tramvai din lume, deschid grădini zoologice și centre de wellness în curtea din spatele casei și elogiază figurinele din plastilină ale copiilor ca dovezi incontestabile ale unui viitor artistic genial. Încadraturile atent compuse alternează între perspectiva insiderului și cea a outsiderului, între afectivitate brută și observația ageră. Însă, atunci când eşti gata să te implici în poveştile personajelor, se întâmplă ceva ce rupe ritmul şi te face să iei distanță. Aşa ajungem blocaţi într-o stare continuă de paralizie emoțională, o reflexie a paraliziei temporale și ideologice a orașului. ...

  • Educație

    La o școală primară, copiii primesc ca temă pentru acasă învățarea pe de rost a poeziei ‘’Știință’’ a poetului Julian Tuwim, figură legendară a literaturii poloneze. Pe alocuri, frazarea e aproape incomprehensibilă și unele cuvinte au nevoie a fi explicate, dar, din fericire, părinții le vin copiilor în ajutor. Din nefericire, însă, nu toate metaforele se lasă ușor explicate, iar poezia se izbește de proza vieții, mai ales că la televizor e un meci al echipei Legia Warszawa. Ca urmare, unii copii iau note mici, alții pică testul, dar fiecare are ceva de învățat. ...

  • El, ea, eu

    El Ea Eu se apleacă cu sinceritate asupra ideii de interpretare subiectivă și se face ecoul afirmației lui Nietzsche ‘Nu există fapte, ci doar interpretări’. Carlotta Kittel își intervieviază părinții, care s-au despărțit înainte de nașterea ei, și încearcă să reconstruiască prin perspectivele lor distincte o istorie a poveștii lor eșuate. Uneori amuzant, alteori melancolic sau chiar caustic, cei doi părinți narează într-o progresie interconectată propria lor perspectivă asupra poveștii. Creând o conversație între cei doi prin folosirea inteligentă a montajului în paralel, filmul dezvăluie o încercare și în final un eșec al fiecărui părinte de a manipula povestea. În căutarea adevărului, filmul subliniază dificultățile acceptării și a comunicării deschise în mijlocul dinamicilor familiale. ...

  • Erwin Primar

    Într-un ritm antrenant, documentarul Erwin Primar îl urmărește pe Erwin Albu, personaj nu lipsit de carismă, pe parcursul campaniei electorale pentru funcția de primar al orașului Codlea. Deși susține că dorește numai binele comunității în care trăiește, Erwin este un personaj oarecum alunecos, în ale cărui bune intenții lunga observație a filmului nu ne lasă să ne încredem complet. Erwin Primar ne arată suișurile și coborâșurile campaniei electorale, surprinzând atât momente de un umor sec precum transformarea unui fost club de striptease în sediu de partid, cât și întâmplări mai puțin fericite, precum cearta dintre Erwin și un grup de muncitori care devin violenți. Filmul este totodată o comedie neagră și un portret al unui individ determinat să își atingă scopul sfidând scepticismul celor din jur. ...

  • Esmeralda

    Pe măsură ce camera panoramează peste câmpiile din Dobrogea, un om își narează biografia. El e domnul Diniță, un fost bibliotecar care lucrează de 16 ani la situl arheologic al orașului antic Histria. Un exercițiu în cinematografie, filmul este portretul unui om care e fascinat de istorie, în care el cugetă la momentele semnificative ale vieții sale în cadrul unor interviuri candide și povestește câteva amintiri importante. În parte țăran, în parte arheolog amator, domnul Diniță călătorește dintr-un loc în altul pe bicicleta sa de încredere, Esmeralda. ...

  • Eu sunt Hercule

    Nostalgia e mai puternică decât realitatea în "Eu sunt Hercule", un documentar atent la ironia fină a absurdităților zilnice, plasat într-un Paradis pierdut al idealurilor. Pe vremuri o staţiune de lux pentru familii regale, unde se zice că însuşi Hercule și-a revigorat puterile, Băile Herculane este un bazar al incongruențelor, unde e mai ușor să crezi în mituri decât în ceea ce se află chiar în fața ta. Arhitectura barocă deteriorată, dar încă fermecătoare, servește drept fundal pentru „saloanele” improvizate de masaj ale celor trei protagoniști septuagenari: Mitică, acum supraponderal, pe vremuri model pentru o frizerie dintr-un orăşel minier, Relu, dresor amator de şerpi ce venerează decupaje din carton cu modele masculine de fitness, și Gelu, bărbat divorţat, taxidermist amator ce crede în idealul femeii-ca-zeiță. Aceşti bărbaţi self-made nu reprezintă doar cel mai bun echivalent modern disponibil al lui Hercule, ci și o anumită mentalitate. Frumusețea stă în ochii celui care priveşte, iar uneori pentru propriii ochi suntem semizei. ...

  • Eu te-am facut, eu te omor

    Eu te-am făcut, eu te omor este o confesiune personală a unei copilării traumatice, dominată de violență domestică, o recurență comună în anumite nivele ale societății românești. Prin intermediul mai multor relatări din voice-over și interpretării amintirilor prin desene animații și poze de familie, filmul îmbină o narațiune care subliniază că în acest tărâm violența domestică reprezintă mai degrabă standardul decât o anomalie. Înrădăcinată într-o ordine adânc înfiptă, această atitudine de bătaie a copilului reprezintă o perpetuare a unui comportament învățat, așa cum figura-paternă povestește despre niște bătăi și abuzuri similare suferite copil fiind. În încercarea de a depăși trecutul, Alexandru Petru Bădeliță găsește eliberare printr-un catharsis emoțional, în care arta devine o formă de descărcare creativă. ...

  • Expirat

    „Risipa poate fi transformată în resursă”: aceasta pare să fie ideea care-i determină pe patru tineri norvegieni să facă ceva pentru a atrage atenția asupra unei probleme grave, generate de consumerism și pentru a iniția schimbări la nivel de societate și de voință politică în același timp. Ei plănuiesc un tur ciclist de cinci săptămâni, aproximativ 3000 de kilometri, pe toată lungimea Norvegiei, de la nord la sud – un efort uriaș care necesită hrană serioasă pentru cicliști pe toată perioada călătoriei. Piatra de încercare este regula pe care cei patru prieteni își impun să o respecte cu strictețe: toată hrana lor trebuie să fie recuperată din containerele cu marfă expirată ale magazinelor. ...

  • Faimos in Ahmedabad

    Pe fundalul viu colorat al Festivalului Înălțării de Zmeie, Uttarayan, din orașul Ahmedabad, India, filmul îl prezintă pe Zaid, în vârstă de 11 ani, care își urmează pasiunea de vânător de zmeie. El este dedicat în totalitate acestei îndeletniciri care necesită multă dibăcie, răbdare și iscusință în evitarea obstacolelor care pot apărea la tot pasul. „Înalță un zmeu într-o zi și devii dependent pe viață, indiferent de vârstă”, atrage atenția un personaj. Pentru Zaid, festivalul este doar un prilej de a-și demonstra abilitățile mânuirii zmeielor, dobândite prin exercițiu zilnic. Pare că nimic nu-i poate sta în cale, fiind de neoprit și vrăjit deopotrivă în goana lui după zmeie. Devenită o artă, înălțarea zmeielor transformă orașul într-un spectacol de culoare, la care participă toți locuitorii mânați într-un glas de aceeași pasiune. ...

  • Familia lărgită

    Odată cu schimbarea legislației elvețiene, care neagă cuplurilor LGBT accesul la statutul de părinți prin interzicerea adopțiilor și a reproducerii umane asistate medical, cuplurile de același sex sunt nevoite să găsească alternative. Cele două cupluri care sunt în vizorul filmului Familia extinsă decid să folosească bărbați din cercul lor de cunoștințe pe post de donatori de spermă, evitând astfel limitările legale printr-un subterfugiu ingenios. Sfidând status quo-ul acceptat al familiei idealizate, nucleare, filmul poziționează relațiile de familie într-o zonă gri, alternativă, care include, pe lângă cele două mame, un tată, mătuși, bunici și prieteni, confirmând veridicitatea unui proverbul african care spune că ‘este nevoie de un sat întreg pentru a crește un copil’. ...

  • Fata cu 672 K

    „Fata de 672k” urmărește drumul inițiatic al unei tinere de 15 ani, Annegien, din Utrecht, Olanda, cu o imaginație bogată și al cărei talent inedit atrage multă atenție în peisajul virtual al paginilor web YouTube și Instagram. Fotografiile personale și artistice de pe contul ei de Instagram, Fetching_tigerss, depășesc 672.000 de followers, un număr la care majoritatea utilizatorilor Youtube visează numai. Fotografiile lui Annegien sunt vizualizate și discutate de oameni din toată lumea. Mediakraft, un canal TV online, a prins de veste de talentul lui Annegien și dorește să colaboreze cu ea. Cum le va influența succesul pe ea și pe fotografiile ei și la ce aspiră ea? ...

  • Fatema face surfing

    Fatema are 10 ani și este din Cox's Bazar, cel mai mare oraș la malul mării din Bangladesh. Ea iubește marea și este una dintre puținele fete din Bangladesh care practică surfing. Chiar dacă lumea îi spune că este fată și surfingul înseamnă un păcat, ea continuă să practice acest sport relativ nou, fiind pasionată de el. Îi face plăcere, iar familia ei o susține. Zi de zi, Fatema merge la „Wavefighter Surfclub” pentru a se antrena cu grupa ei. Președintele clubului încearcă să îi convingă pe părinți că surfingul le crește încrederea în sine a fetelor. ...

  • Femei în mișcare

    Viața unei bunici din Nigerul rural se schimbă atunci când aceasta se alătură unui grup de economii pentru femei. Va fii nepoate ei cu un pas înainte în lupta contra sărăciei? ...

  • Fetița cu capul în jos

    Aceasta este povestea unei fete speciale, care se bucură de lumea înconjurătoare privind-o dintr-o altă perspectivă. Ea a apărut într-o zi de primăvară după o furtună, mergând cu capul în jos pe curcubeu și vede totul dintr-un unghi diferit, încercând să-l arate și celor care au nevoie de el. Felul acesta de a merge are multe avantaje, cel mai mare fiind poate că are cerul la picioare. Fetița cu capul în jos este hotărâtă să le redea tuturor nopțile înstelate, economisind în același timp electricitate și dezvăluind comorile ascunse ale cerului. ...

  • Finn iubeste viteza

    Agenda lui Finn este extrem de încărcată: băiatul de 11 ani va deveni pilot de curse profesionist, dar pentru aceasta trebuie să se antreneze mult. Tatăl lui fiind, și el, pilot de curse, Finn are de la cine să învețe. „La curse îmi place viteza. Mirosul de benzină este minunat. Oamenii de acolo sunt foarte deschiși și cumsecade”, spune Finn, care va trece în noua grupă, mai mare, de la „Mini”. Aici, el va conduce carturi mai mari, care pot depăși 100 km/h. Vrea să fie printre primii trei finaliști. De aceea, el petrece mult timp în cartul lui, exersând virajele, cum se pune corect frâna și manevrele de depășire. Va reuși Finn să țină pasul până la startul sezonului de curse? ...

  • Fratele meu cefalopod

    Trăind cu convingerea că fiecare copil care se naște are un frate geamăn spiritual în corpul unei caracatițe și că toate relele care se întâmplă sunt răzbunări ale caracatiței, nomazii mărilor din Indonezia îndeplinesc anumite ritualuri pentru a trăi în pace cu gemenii lor acvatici. Cugetând la ritualurile tradiționale și permutările vieții metropolitane, filmul sugerează că problemele apar din expansiunea lumii create de om în spațiul naturii intacte. Un documentar hibrid, care combină observația cu interviul și cu imagini subiective, filmul cutreieră pe apă și în lumea subacvatică împreună cu individul în dubla sa ipostază de om și moluscă. ...

  • Frăția

    O echipă neobișnuită de fotbal se antrenează la marginea unui cartier bucureștean, pe un teren improvizat, traversat din când în când de câteva oi. Echipa joacă în divizia a cincea și se numește Frăția. Cum rasa, vârsta și dizabilitatea fizică nu constituie impedimente în selectarea jucătorilor, Frăția este alcătuită dintr-un portar cu un singur braț, un violonist cu doctorat, câțiva romi marginalizați și alți jucători, mai plinuți sau mai slăbuți. Protejat de un patron-lăutar care și-a vândut casa pentru a putea investi bani în amenajarea stadionului și care spală echipamentul jucătorilor cu mâna, proiectul echipei Frăția devine o foarte oportună lecție de toleranță și egalitate de șanse. ...

  • Fructele din Nairobi

    Două femei și un bărbat se luptă pentru a obține fructele promise unul altuia. "Nairoberry" se referă la rata ridicată a crimelor și a jafurilor iar "Nairobi Berries" reprezintă visul că într-o zi vom trăi cu generozitate culegând roadele pe care orașul le oferă: Fructele din Nairobi. ...

  • Furtuni solare

    Proiecție cu narațiunea originală, lectura Benedict Cumberbatch. Pe suprafața Soarelui se întrețese o tornadă care eliberează curenți electrici, gaz electrificat, aurore și alte particule sclipitoare. Spectacolul prezintă unul dintre cele mai intense eforturi făcute vreodată pentru a vizualiza funcționarea interioară a stelei noastre incluzând o serie de vizualizări științifice revoluționare. ...

  • Furtuni solare (dublat RO)

    Pe suprafața Soarelui se întrețese o tornada care eliberează curenți electrici, gaz electrificat, aurore si alte particule sclipitoare. Spectacolul prezintă unul dintre cele mai intense eforturi făcute vreodată pentru a vizualiza funcționarea interioară a stelei noastre incluzând o serie de vizualizări științifice revoluționare. ...

  • Gora

    O voce melancolică răsună în tonuri ca de flaut, în timp ce camera se mișcă într-un ritm deliberat, meditativ de-a lungul Munților Šar. Un documentar etnografic emoţionant, "Gora" deschide o fereastră spre un sat îndepărtat și minoritatea sa slavă de credinţă musulmană. Observând ritualurile zilnice ale bărbaților din sat, regizorul Stefan Malešević are fler în a surprinde frumuseţea expusă spontan, în loc să o silească să se manifeste: încadraturile permit vieții să se exprime liber în cadru, fără a ţine cont de limitele ecranului, sunt deschise la neașteptat. Acoperişurile peticite, cozile de oaie păstrate ca niște amulete, sticle de Coca-Cola pline cu lapte, aşezate pe pervazuri decolorate sunt detalii candide ce dau formă vieții personajelor. Există un sentiment constant de suferință, bărbații cântând despre iubiri pierdute şi despre un „acasă” lăsat în urmă, despre viaţa de expat şi greutăţile sale. Totuşi, camera de filmat nu glorifică sau victimizează, ci oferă spațiu de reprezentare, atent la nuanțele emoțiilor trezite de ritmul cântecelor tradiționale. ...

  • Gust de ciment

    Poți părăsi zona de război, însă nu ești niciodată cu adevărat departe de ea. Poetic într-un mod aparte, Taste of Cement contestă ideea că drumul unui refugiat se termină îndată ce ajunge în siguranță. Adoptând o estetică stilizată, filmul urmăreşte un grup de lucrători în construcții sirieni în Beirut, copleșiți de oboseala rutinei zilnice, care devine oboseală mentală sub greutatea psihologică a războiului. Ei lucrează pentru a construi un oraș ce le este inaccesibil, în timp ce propriile lor orașe sunt distruse. Trăiesc sub pământ, cu interdicţie de a ieşi în spațiul public după ora 19, urmărind cu sprâncene brăzdate ultimele știri de acasă. Naraţiunea în voice-over și mixajul sonor imersiv ne absoarbe în mintea personajelor. Fiecare lovitură de ciocan răsună ca un foc tras de tanc, fiecare nou strat de ciment curge ca valurile mării, fiecare tunet răpăie ca o mitralieră. Viața capătă o aură onirică, de irealitate. În răsucirea betonierei unde susul ajunge să fie jos şi josul sus, războiul devine o experiență nesfârșită care infiltrează permanent mintea. ...

  • Hello Terra

    Care sunt originile vorbirii? Este posibil să găsim tot ceea ce căutăm pe Internet? Vom putea vreodată să comunicăm cu alte civilizații? Spectacolul conduce publicul prin secole de comunicare umană și povestește despre schimbările ce au avut loc în lume și viețile noastre. ...

  • Homo Sapiens

    "Homo Sapiens" e un film despre finitudine și fragilitate, despre reminiscențele vieților noastre după ce vom fi dispărut din lumea vizibilă. Homo Sapiens însuși strălucește prin absență, ori mai ales prin construcțiile impresionante, dar stranii și irelevante până la urmă, apărând ca niște sculpturi suprarealiste misterioase, sau ca niște instalații gigantice făcute de niște ființe extraterestre. Documentarul lui Nikolaus Geyrhalter are o dimensiune ficțională prin proiecția sa distopică, amintind de arta eco-futuristă prin succesiunea unor cadre fabuloase ale unor locuri uitate, clădiri concepute și ridicate pentru ca mai apoi să fie lăsate în uitare, un spectacol a ceea ce o lume post-umană ar putea fi. „Pentru pura sa exaltare vizuală, acesta este cel mai extraordinar film din câte am văzut în acești ultimi ani”. (Peter Bradshaw, critic de film, The Guardian) ...

  • Și ne mântuiește de Cel Rău

    Un documentar observațional fascinant despre exorcism, un fenomen care a luat o surprinzătoare amploare în ultimele decenii, până într-atât încât Biserica Catolică a început să organizeze cursuri de pregătire pentru preoți, exorciștii fiind la mare căutare. Părintele Cataldo, cel mai faimos exorcist din Sudul Italiei, este deja o figură notabilă, care atrage la ceremoniile sale săptămânale de exorcizare oameni din toată Italia, care speră să-și găsească vindecarea. Regizoarea a lucrat timp de trei ani la acest documentar, reușind să surprindă și să transpună în imagini tulburătoare dar și amuzante uneori, un paradox al societății occidentale contemporane, în care credințele sacre coexistă cu știința, iar practicile vechi de secole se confruntă cu tehnologiile moderne. ...

  • Ieșirea e prin magazinul de cadouri

    Aceasta este povestea Artei Stradale văzută din interior - o poveste brutală despre ce se întâmplă la coliziunea dintre faimă, bani și vandalism. Ieșirea e prin magazinul de cadouri urmărește un excentric proprietar de magazin devenit cineast amator, cu camera mereu îndreptată spre cât mai mulți dintre celebrii artiști stradali ai lumii, până în momentul în care unul dintre ei, britanicul pe nume Banksy, întoarce obiectivul înspre însuși cameramanul-amator, iar rezultatul întrece orice închipuire. Unul dintre cele mai frapante filme despre artă realizate vreodată, filmul e un studiu fascinant despre infracțiuni minore, camaraderie și incompetență. Șocant, amuzant și absurd, e un basm contemporan care te captivează... cu cleștele! ...

  • Internatul

    Fermecător, tandru și vesel, respirând o energie bună și nobilă, documentarul „Internatul” nu poate fi nicicum trecut cu vederea. Captivând audiența Sundance sub titlul de „In Loco Parentis”, la fel de direct ca noul său titlu, filmul te poartă prin Headfort School, unica școală cu internat din Irlanda. Filmul este mult mai mult decât un an din viața acestei instituții educaționale ieșite din comun, plasată într-un conac de secol 18, înconjurat de păduri, reședință impunătoare, asemănătoare celei din Downton Abbey, care a fost odinioară centrul unei moșii vaste; e o incursiune introspectivă în mecanismele ingenioase puse în funcțiune pentru a-i câștiga pe copii și a sădi în ei bucuria învățăturii și un portret intim și cald al unor dascăli, oameni excepționali, cu totul dăruiți vocației lor de o viață. Unul din acele filme care îți lasă un zâmbet în ochi și în inimă. ...

  • Ionaș visează ca plouă

    Într-un câmp undeva în România, Ionaș își petrece nopțile de vară păzind lanurile de porumb împotriva invaziei mistreților. Luptându-se nu doar cu animalele sălbatice, ci și cu somnul, el își verifică mașinăriile infernale răspândite pe câmp, pe care le-a inventat ca să alunge mistreții. Dacă are noroc, are parte de compania unui prieten cu care discută despre Biblie sau despre cum s-au schimbat lucrurile în lume. Lupta împotriva somnului provine din convingerea că îl va visa pe tatăl lui, vis care aduce ploaia, iar împreună cu ploaia vor veni mistreții. Prin iluminare și încadrare, filmul pune în evidență anumite detalii și creează un portret al existenței obișnuite a unui om neobișnuit. ...

  • În șoaptă

    Un portret intim al cântărețului Kevin Nolan, În șoaptă prezintă modul în care tulburarea psihică îl inspiră ca artist, constituind totodată un sprijin în lupta cu sine însuși. Diagnosticat încă din adolescență ca suferind de sindrom schizo-afectiv, o boală pe care protagonistul însuși o descrie ca fiind mariajul nefericit dintre schizofrenie și sindrom bipolar, Kevin a învățat să își exprime și să își controleze starea de spirit chinuită înregistrând sunete bizare (cum ar fi sunetul uscătorului de păr) și apoi să le încorporeze în muzica sa sumbră, care duce cu gândul la Tom Waits. În încercarea de a înfățișa lumea așa cum e văzută de un suferind de sindrom schizo-afectiv, În șoaptă găsește în motivul obiectelor care se rotesc neîncetat și în secvențele montate într-un ritm rapid echivalentul cinematografic al gândurilor incontrolabile specifice bolii lui Kevin. ...

  • Înainte să adorm, îți spun noapte bună

    Călătorind prin peisajul vizual și sonor al Deltei Dunării, filmul captează o reuniune în care regizoarea, Andreea Moisei, se întoarce acasă după un timp petrecut la universitate. În căutarea unei modalități de a se reconecta cu tatăl ei, îl întreabă despre identitatea familiei și constată că numele lor de familie este rezultatul unei greșeli a unui funcționar de la primărie, o întâmplare amuzantă, dar una care pune sub semnul întrebării însăși ideea de sine și de identificare. Mai presus de toate, filmul subliniază o relație tensionată între tată și fiică; deși tatăl încearcă să creeze o reuniune fericită pentru a șterge perioadele de înstrăinare, multe întrebări rămân fără răspuns. ...

  • Întoarcerea acasă

    Legăturile de familie și cele comunitare devin uneori atât de apăsătoare încât unii preferă să plece unde văd cu ochii în căutarea propriei identități. 'Întoarcerea acasă', filmul de debut al lui Noam Sobovitz, este despre metamorfoza fratelui său, dintr-un băiat crescut în mediul religios al unei așezări evreiești din Cisiordania în cetățean UE, scriitor de discursuri pentru vicepreședintele Comisiei Europene. ''E o poveste foarte personală despre cineva care caută un 'acasă' departe de casa lui mult prea politizată'' - spune regizorul. ''E în același timp o poveste despre suferința cuiva pe care lumea nu vrea să îl înțeleagă și despre speranță, despre încercările oamenilor de a găsi dragoste dincolo de ceea ce îi desparte. Consider că e important să ne punem toate aceste întrebări, chiar dacă răspunsurile sunt greu de găsit.'' ...

  • Întoarcerea strămoșilor

    În timpul unui ritual al tribului Mossi din Burkina Faso, limbajul tobelor este folosit ca să traseze istoria și ascendența tribului și a conducătorului lor. Astfel, istoria orală și ritmul tobei devin canale prin care ritualurile și identitatea grupului sunt transmise de la o generație la alta. Aici, cinematotgrafia însoțește și evidențiază tradiția ritualistică Mossi, întrucât limbajul și ritmul tobelor reverberează în încadrarea și editarea filmului, rezultând într-o experiență senzorială care subliniază natura exploratorie a filmului. Aventurându-se să observe ritualurile acestui clan, Cine sunt strămoșii tăi? îmbină tradiția cu tehnologia modernă și reminiscența unei istorii orale cu compoziții vizuale captivante. ...

  • Între catedră și bancă

    Între catedră și bancă este povestea emoționantă și cu accente de umor a trei viitori dascăli și a primului lor an în școală ca profesori. Acest prin an e ca un salt în apă rece; cei trei trăiesc în tensiune experiența de a da note, dar și de a le primi, de a educa pe alții și a fi al rândul lor educați. Încă din prima zi trăiesc sub presiunea unei testări permanente. Curând își vor da seama că studiile teoretice nu i-au pregătit pentru ceea ce însemnă munca în învățământ, domeniu dintre cele mai importante și responsabile în societate. Incursiune sensibilă în culisele vieților celor trei candidați și în „începuturile unei frumoase prietenii”a lor cu sistemul de învățământ din țara lor, Zwischen den Stühlen e o poveste a maturizării și a întâlnirii idealismului cu realitatea crudă. ...

  • Jocul

    Un bărbat încearcă să-și găsească fericirea și împlinirea în cazino. Prin aruncarea unei monede într-o mașină de slot, el activează jocul și mingea, care de acum încolo îi va decide soarta. Animația este inspirată de o poveste adevărată. ...

  • Jules Verne, De la Pământ la Lună

    Aventurile fantastice ale lui Jules Verne au fascinat generații întregi. Bazându-se pe romanele "Călătoria spre Lună" și "Călătoria în jurul Lunii" sunt create trei episoade muzicale care aduc la viață ideile și viziunile lui Jules Verne. ...

  • Khrumka în Pădurea Înzăpezită

    Chiar și iarna, pădurea în care trăiește micuțul Khrumka este frumoasă și lucruri noi așteaptă să fie descoperite la tot pasul: aurora boreală, constelațiile sau traseul unui asteroid aproape de Pământ. În călătoria sa, în ciuda pericolelor posibile, precum viscolul sau Vrăjitoarea Zăpezii, Khrumka, alături de prietenii săi, se bucură de magia și surprizele Pădurii Iernii, un tărâm de basm, îmbrăcat în veșminte albe. Prin dorința sa puternică de cunoaștere, Khrumka ne îndeamnă să descoperim și noi cât mai multe despre lumea înconjurătoare. ...

  • La Auschwitz

    Au trecut mai mult de 70 de ani de la eliberarea orașului Auschwitz. Trei supraviețuitori ai Holocaustului vor transmite direct experiențele personale noilor generații prin intermediul tehnologiei VR. ...

  • La vest de Iordan

    La vest de Iordan are structura unui film de călătorie. În absența unei voințe politice de pace, oamenii obișnuiți sunt nevoiți să caute soluții pe plan local. De aici pornind demersul, regizorul voiajează în compania unei foarte mici echipe (formate dintr-un cameraman și un inginer de sunet), cu întrebări simple și directe pe care le pune unor locuitori din sate și orașe: „Cum e viața lor? Ce speranțe au? De ce se tem? Ce simt pentru vecinii lor?” În pofida poziției evident antiguvernamentale a lui Gitai, regizorul acordă spațiu de expresie și celeilalte părți. Și în pofida violenței unor reacții, el știe să descopere explozii de speranță uimitoare. „Camera îmi dădea putere... Era ca și cum aș fi avut o armă în mâini” – spune una din ucenicele reportere, dând voce unui gând al lui Gitai însuși. ...

  • Legături de familie

    Legături de familie este portretul dulce-amărui al unui cuplu în vârstă, după 45 de ani de căsătorie, un fel de studiu de caz care are în centru o pereche care a rezistat testului rimpului în ciuda mai multor obstacole. După o aventură amoroasă de opt ani, soțul se vede nevoit să se întoarcă acasă, la soția lui, unde nu scapă de mustrările soției care îi reproșează constant greșelile trecutului. Ca în orice cuplu stabil, tabieturile și interacțiunile zilnice se învârt în jurul unor banalități, cum ar fi sugestiile soțului de rearanjare a mobilei sau cine e responsabil de plata facturilor. În esență, Legături de familie observă dificultățile de conviețuire, și, în ciuda faptului că obiectivul pătrunde în spațiul strâns, familial, camera păstrează o anumită distanță și privește cu nostalgie spre un trecut imperfect. ...

  • Lotumi si dansul rosu

    Lotumi are 13 ani și își petrece majoritatea timpului cu Ales, cel mai bun prieten al lui. Tinerii aparțin poporului Masai, originar din Kenya și Tanzania. De multă vreme, Lotumi nu se mai poate gândi la altceva: vrea să devină războinic, adică un Moran! „Asta e cea mai frumoasă perioadă din viață! Când devii războinic, dansezi toată noaptea, poți să-ți lași părul lung, să porți bijuterii și să-ți pictezi pielea cu vopsea din ocru. Fetelor li se pare foarte atrăgător!”, se însuflețește Lotumi. Războinicii joacă un dans cu salturi înalte, îmbrăcați în roșu, și i-ar plăcea și lui să ia parte la el. Dar e încă un copil și are de îndeplinit sarcini în sat. Pentru a intra în frăția războinicilor, trebuie să treacă întâi de probele la care îl supun bătrânii satului. ...

  • Magnus

    Sven Magnus Øen Carlsen este mare maestru la șah, de origine din Norvegia, și actualul campion mondial la șah. Un fenomen în lumea șahului, Carlsen și-a câștigat titlul de mare maestru la vârsta de 13 ani și 148 zile. Poreclit „Mozart al Șahului”, protagonistul este urmărit de la o vârstă foarte fragedă, folosindu-se materiale video de arhivă și interviuri pentru a se reconstitui copilăria lui Magnus în Norvegia, cu multiple campionate, de când devine Mare Maestru la șah la vârsta de 13 ani și până la competiția cu Viswanathan Anand, Campion Internațional la șah. Filmul creează un tablou unic al copilului de geniu, în încercarea de a oferi detalii despre potențialul lui straniu într-un joc complicat de intelect. De mic fiind introvertit, a dovedit totuși o abilitate remarcabilă în ce privește cifrele. La fel ca jocul la care excelează, Magnus Carlsen, un personaj misterios și cerebral, este o enigmă puțin accesibilă celor din afara lumii lui insulare. ...

  • Masacrul de la Jilava

    Rabi Guttman este unul dintre puținii supraviețuitori ai împușcăturilor masive conduse de membrii Gărzii de Fier în Pădurea Jilava în timpul Pogromului din București. Mărturia lui despre pierderea fiilor săi și supraviețuirea lui miraculoasă sunt mediate de vocea actorului care te înconjoară în spațiul artificial generat de computer. ...

  • Mărturia

    Ancheta interactivă urmărește să abordeze obstacolele pe care trebuie să le depășească femeile și bărbații pentru a raporta agresarea și a confrunta sistemul juridic. Scopul proiectului este de a inspira pe cei care au fost opresați să vorbească încurajându-i și pe ceilalți supraviețuitori să vorbească. ...

  • Mereu în mișcare

    Dat fiind şuvoiul constant de informații zilnice cu privire la evoluția situației din Siria, este uşor să te obişnuieşti cu atrocitățile prezentate; să devii blazat la ceea ce se întâmplă într-un colț al lumii care nu este al tău şi să începi să gândeşti "așa este situaţia acolo". Un grup de patru prieteni, activiști video, și-au propus să contracareze exact această situaţie, decizând să răspundă focurilor de armă cu umor. Surprinzând presiunea de a fi o țintă în mișcare, "The Art of Moving", folosește jurnale personale video și filmări la fața locului pentru a urmări grupul Daya Al-Taseh și producţia schițelor politice de satiră împotriva ISIS. A fi nevoit să schimbi constant casa şi chiar oraşul, a fi mereu în alertă, a se profita de tine, toate acestea erodează în mod constant resursele interioare și chiar relațiile dintre cei patru. Cu toate acestea, nu renunță. Amuzant, fără a fi expeditiv, filmul chestionează imaginea înfăţişată de mass-media a refugiaților sirieni. Ei nu sunt doar victime neajutorate, ci indivizi – speriaţi, însă care merg mai departe. ...

  • Moartea Domnului Lăzărescu

    Într-o bună zi, domnul Lazarescu, un bătrân de 63 de ani care locuieşte singur, doar cu pisicile lui, se simte rău şi cheamă ambulanţa. Aceasta soseşte şi asistenta hotărăşte că domnul Lăzărescu trebuie internat. Odată ajuns la spital, doctorii însă îl trimit la un alt spital. De acolo, este trimis la altul… Orele nopţii se scurg în căutarea unui spital care să îl primească pe domnul Lăzărescu. Între timp, starea acestuia se agravează. ...

  • Muzeon: Ștefan Râmniceanu

    „Probabil Muzeon este insula aceea pe care o caut demult, în mijlocul căreia se află labirintul ca loc al unui exil asumat”- este modul de a fi al unui loc-metaforă, locuit și plăsmuit de artistul postmodernist Ștefan Râmniceanu, pe care artistul însuși îl găsește ca reflexie în oglinda aflată la capătul labirintului. Un portret al artistului la tinerețea eternizată prin artă, filmul este o dublă invitație: înlăuntrul unei insule baroce plină-ochi de forme, himere și culori, a artistului, dar și înspre infinitatea de ritmuri și pulsații ale naturii, în care privitorul își descoperă o posibilă cale spre propria insulă, respirație și libertate. ...

  • Muzica din Cosmos - Un concert vizual

    Concertul Vizual inspirat de seria TV din anii 80 "Cosmos: Odisee în timp și spațiu" ne reconectează cu cea mai intimă esență a noastră: Cosmosul. Temele lui Newton, Vivaldi, Bach, Einstein se vor lega într-un concert vizual în care esteticul sunetelor de sintetizatoare sunt combinate cu viori. ...

  • Muzică de petrecere

    Ca o compoziție simfonică dulce-amăruie sună poveștile celor trei copii romi ce cresc și copilăresc în sate din Vaslui, Neamț și Botoșani. Deși trăiesc în zone diferite, copiii urmează aceeași linie ideală: vor să deprindă virtuozitatea interpretării muzicii de petrecere specifică zonei lor, să devină muzicanți de succes, bogați îndeajuns încât să-și poată susține familiile și a le oferi acestora „un viitor”. Filmul îi urmează pe fiecare în viețile lor de zi cu zi: la școală, acasă în familie, la joacă și la repetiții, împreună cu prietenii, strădaniile și visele lor, restituind imagini complexe și tandre ale modurilor lor unice de a-și petrece copilăria în sunetul muzicii de petrecere. ...

  • Nothingwood

    La 100 km de Kabul, Salim Shaheen, cel mai prolific și popular actor-regizor-producător din Afghanistan, își arată câteva din cele 110 filme și, în treacăt, îl filmează pe următorul. Și-a adus grupul obișnuit de actori, unul mai excentric și mai lipsit de control decât celălalt. Această călătorie este o ocazie de a-l cunoașt pe Shaheen, cinefilul care a făcut neobosit filme Z într-o țară aflată în război de peste treizeci de ani. “Directorul de imagine Alexandru Nanau utilizează impresionant filmarea de tip fly-on-the-wall, stil pe care l-a folosit și în documentarul ‘Toto și surorile lui’ pe care l-a regizat, și pe care îl aduce pe meleagurile afgane […]. Ironia este că un cineast cu un ochi subtil pentru încadratură filmează un personaj neștiutor într-ale compoziției.'' (Jay Weissberg, Variety). ...

  • Numai minciuni

    Pentru mulți, fenomenul Fake News (Știri false) a apărut din neant numai ca să domine mediile de transmisie, mărimea articolelor și internetul. Însă nu a făcut asta. Acum, un nou documentar află care sunt originile știrilor false, pornind de la Al Doilea Război Mondial, trecând la Estonia, războiul din Ucraina și zborul MH17 și până la președintele Donald Trump. Experți internaționali explică ce sunt Știrile False, cum se bucură ele de succes și cum să facem față acestei probleme tot mai mari. ...

  • O avertizare

    Un grup de africani au părăsit Pământul pentru a crea o colonie pe o planetă îndepărtată. Ei răspund cu neliniște la sosirea unui invitat nepoftit prin secvențe repetitive și ritualuri demult uitate. ...

  • Ocean Hill Drive

    Prin cadre statice emanând un aer sinistru și concentrându-se pe umbre ce pulsează și a căror sursă filmul decide să nu o divulge, ci doar să o sugereze, Ocean Hill Drive abordează un fenomen foarte puțin cunoscut numit “shadowflicker’, care are loc în suburbiile orașului Boston. Imagini cu restaurante și locuințe goale, sugerând o atmosferă de calm, sunt întrerupte de scurte umbre recurente, abia perceptibile și totuși neliniștitoare. Sentimentul de amenințare instilat de imagini este potențat de o voce feminină care compilează interviuri cu locuitorii acestui spațiu, din care umanul este absent. Auzim povești ale unor oameni înfricoșați să constate că locuiesc într-un mediu devenit brusc ostil. Ocean Hill Drive poate fi simultan o reușită poveste de groază, o glumă cinematografică (nu ar fi totuși posibil ca ceea ce vedem să fie un efect special?) și un documentar despre o centrală electroeoliană amplasată greșit. ...

  • Omul care știa 75 de limbi

    Documentar de animație, filmul spune povestea emoționantă a lui Georg Julius Justus Sauerwein, lingvist de geniu care și-a sacrificat cariera academică în favoarea unei vieți în apropierea minorităților etnice, apărând cu dăruire drepturile oamenilor la educație și cultură în limba maternă. Grație talentului său excepțional, a fost angajat ca tutore al frumoasei și talentatei prințese germane Elisabeth de Wied, care avea să devină regina scriitoare și artistă Carmen Sylva, prima Regină a României. Georg Sauerwein a fost tutorele, inspirația și prietenul ei de o viață, cei doi urmând aceeași stea călăuzitoare în apărarea celor vulnerabili și a păcii. Pornind de la scrisorile lui Sauerwein, filmul îmbină trăsăturile clasice ale unui basm cu realismul documentarului, atât în scenariu, cât și în conceptul vizual, lărgind asfel limitele specifice filmului documentar. ...

  • Omul Grizzly

    Documentar multipremiat al regizorului german Werner Herzog, Grizzly Man spune povestea lui Timothy Treadwell, un idealist plin de carismă, care se vedea pe sine însuși ca singurul apărător al urșilor grizzly. 85 de ore de filmări, o mare parte fiind realizate de Treadwell însuși (care își înregistra interacțiunile cu urșii) și interviuri cu oameni care l-au cunoscut sau au fost implicați direct în aventurile sale estivale, au fost condensate de către Herzog într-o poveste de viață adevărată și convingătoare cu final tragic. Timp de peste 10 ani, Treadwell a trăit și a filmat în mijlocul urșilor grizzly din Alaska cu totală nechibzuință, până când, în 2003, s-a produs inevitabilul: împreună cu prietena lui, au fost uciși și mâncați de un urs. ...

  • Orașul-fantomă

    Moartea vine din toate părțile în Siria: de la regimul Assad, de la intervențiile internaționale, de la ISIS. Situația a trecut dincolo de a fi de coşmar până la a fi de neconceput. Contracarând propaganda de recrutare ISIS cu înregistrări sustrase în secret de la faţa locului, "Raqqa is Being Slaughtered Silently", un grup de jurnaliști civili auto-organizați, oferă singura fereastră către realitatea monstruoasă a sediului noului Califat ISIS. Visceral, calvaresc, intransigent "City of Ghosts" nu se sfieşte să folosească filmări explicite, dar nu o face pentru a mitiza protagoniștii. Nu sunt eroi de carton sau victime. Plâng și tremură din cauza stresului post-traumatic, dar îşi ridică din nou camerele de filmat. În același timp, filmul este o reflexie a răspunsului Occidentului: de a închide ochii, de a considera recunoașterea oficială (de exemplu, premiile jurnalistice) drept reacție suficientă (în cele din urmă auto-măgulitoare), propriul extremism. "Bombele nu vor opri ISIS, ISIS este o idee", spune unul dintre protagoniști. Așa cum ne arată o mână de oameni curajoși, o idee de combătut, păstrându-ne umanitatea. ...

  • Ouăle lui Tarzan

    Într-un stat nerecunoscut ca atare, un fel de paradis în ruină, într-un institut de medicină experimentală cu angajaţi creaţionişti, documentarul “Ouăle lui Tarzan” surprinde un microcosmos al paradoxurilor. Abkhazia, regiune care face parte din Georgia, are o istorie de războaie civile cu aceasta. Laboratoarele în care s-au făcut descoperiri medicale importante sunt şi locul unde s-a încercat încrucișarea omului cu maimuțe. Cadre înduioșătoare cu pui de maimuță arătați în toată vulnerabilitatea lor sunt urmate de cadre în care aceiași pui de maimuță sunt supuși experimentelor. Acest spaţiu al contradicțiilor se dovedește a fi în același timp un memento al eșecului idealurilor utopice din secolul trecut: comunismul, controlarea naturii, dar mai ales a omului ca ființă bună şi rațională. În mod semnificativ, documentarul nu afirmă, ci doar observă cu istețime şi tocmai astfel devin vizibile contradicții de obicei trecute cu vederea, ca de asemenea firescul derutant al faptului că ele există simultan. Ghidat printr-un proces analitic şi auto-analitic dificil, spectatorul înțelege că oroarea şi plăcerea izvorăsc din același loc. ...

  • Patrula Zula

    Patrulele Zula trebuie să o găsească pe nelegiuita Deliria Light și să o captureze, înainte ca acțiunile ei să cauzeze consecințe catastrofale. În acest proces, eroii noștri învață despre formarea și dezvoltarea Pământului, despre formele de viață pe care le numesc acasă. ...

  • Pe urmele aurului transilvan

    O poveste-thriller – cu suspans, umor și dramă despre furtul și traficarea unor artefacte arheologice și mai ales despre investigațiile care au urmat, cu o durată de peste zece ani și desfășurate pe două continente: Europa și America de Nord. Investigațiile, conduse de cel care avea să devină procurorul general al României, pe atunci procuror general al județului Alba Iulia, au urmărit traiectoria celor 24 spirale misterioase de aur găsite de un pădurar în Carpații Transilvaniei, în apropierea Sarmizegetusei Regia. ...

  • Permutări

    Un mic oraș de lângă mare ne este prezentat prin câteva cadre statice care sunt tot atâtea glume cinematografice. O scenă în care vedem câțiva copii jucând fotbal este brusc întreruptă de spargerea unui geam plasat în fața camerei. Un autobuz pleacă din stație, dar aceiași oameni rămân pe trotuar să aștepte următorul autobuz. Sursa muzicii pe care începem să o auzim la un moment dat, un trompetist pe bicicletă, trece prin cadru în mare viteză. Permutations ne arată că viața este plină de ironie, atunci când e privită dintr-o anumită perspectivă (a camerei de filmat). În timp ce muzica se aude la aceeași intensitate mult după ce biciclistul a dispărut din cadru, filmul pare să atragă atenția că, înainte de a examina realitatea, cinemaul ar putea să se aplece asupra propriilor mijloace de expresie. ...

  • Phoenixxx

    Când viața nu oferă opțiuni, care sunt soluțiile de supraviețuire? Georgiana și Mona, două femei tinere care au sosit în București cu dorința de a reuși în viață, ajung să lucreze în industria de live chat. Pentru Mona, această muncă devine curând imposibilă, deoarece fiica ei crește și încercările de a-și proteja copilul de viața dublă pe care o duce devin din ce în ce mai greu de realizat. În ciuda faptului că cele două portrete subliniază personalități foarte diferite - Georgiana fiind de o onestitate explicită, iar Mona având o atitudine mult mai delicată - cele două femei au o relație aproape fraternă, o excepție într-o industrie atât de nemiloasă. Prin accesul fără precedent în această lume, cele două femei permit o reprezentare în prim-plan a vieții și muncii lor, aducând privitorul într-un mediu pe care altfel nu ar avea șansa să-l întrezărească. ...

  • Planeta Petrila

    “Oamenii pentru ei sunt nişte cifre într-un tabel”, spune unul dintre puținii muncitori rămaşi la mina de cărbune Petrila, cu puţin timp înainte de închiderea sa, o frază cu atât mai puternică în contextul istoric al minerilor folosiţi drept pioni politici în anii de după Revoluţia din ’89. Într-o Românie post-industrială, post-comunistă ce încă încearcă să îşi găsească locul în UE, “Planeta Petrila” observă dezmorţirea autorităţii individuale într-un mic oraş minier. În acest deşert cultural, Ion Barbu, artist ireverențios, se implică în activism de gherilă, organizând happening-uri, spectacole şi un festival de teatru, cu efecte frizând suprarealismul. În acelaşi timp, minerul Cătălin Cenuşă sindicalizează muncitorii, hotărât să nu devină o altă "generație de sacrificiu" în malaxorul istoriei. Documentarul urmăreşte cu atenţie decalajul dintre activismul artistic flamboaiant și rezistența taciturnă a muncitorilor, observând cum ajung să se armonizeze într-un efort comun de a păstra, dar şi de a redefini identitatea personală şi locală. ...

  • Povestea lui Fatat

    Fatat își petrece zilele și nopțile îngrijindu-și soțul bolnav la pat. După moartea lui, trebuie să găsească o cale de surpaviețuire pentru ea și pentru fiul ei. După o perioadă de sărăcie cruntă, lipsită de orice sprijin, Fatat ia hotărârea de a pleca din Liban către Europa. Povestea lui Fatat este, printre altele, un foarte subtil film despre războiul care se desfășoară exclusiv în afara cadrului. Astfel, cadrele înguste în care o vedem pe femeie după moartea soțului ei nu au numai rolul de a exprima disperarea, sufocarea ei, ele atrag atenția asupra ororilor războiului, pe care filmul nu ne lasă să le vedem, ci numai să le auzim. Pe măsură ce cadrele redevin largi, îi vedem pe Fatat și pe fiul ei urcându-se pe o barcă ce poate le va permite să ajungă în Europa și realizăm că femeia face o ultimă încercare de a-și sfida destinul și de a găsi fericirea. ...

  • Prima Împărtășanie

    Pe un ton în același timp familiar și oarecum solemn, Communion (Prima împărtășanie) este despre eforturile unei tinere de a menține laolaltă o familie disfuncțională. Matură dincolo de vârsta ei, Ola, care are 14 ani, gătește, face curățenie, are grijă de fratele ei autist, în vreme ce tatăl e inutil iar mama lipsește cu desăvârșire. Tot ei îi revine sarcina de a-l ajuta pe fratele ei să fie acceptat pentru prima împărtășanie. În Polonia catolică, Prima împărtășania este un pas important în viața fiecărei persoane și o ocazie pentru reuniunea întregii familii. Ola vede în acest eveniment oportunitatea de a o convinge pe mama lor să se întoarcă acasă. Filmul captează în culori estompate un portret delicat și intim al unei tinere excepționale care duce povara unei familii în perpetuă primejdie de dezintegrare. ...

  • Prin iarba cea lungă

    Cu o mare delicatețe observațională, Prin iarba lungă surprinde momentele imprecise care marchează sfârșitul copilăriei pentru doi frați, un băiat și o fată, care încep să se auto-perceapă ca ființe distincte. Odată ce fata începe școala și preocupările ei încep să se deosebească de cele pe care le împărtășea până de curând cu fratele ei în lumea lor de basm, frânturile disparate ce ne înfățișează copiii prinși în jocuri pe care numai ei le pot înțelege, lasă loc pentru ceva similar unei narațiuni. Pe măsură ce fata se indepărtează de camera de filmat, îndreptându-se singură și cufundată în gânduri către pădurea întunecoasă și difuză, realizăm că asistăm chiar la acel moment unic, când un adolescent părăsește siguranța caldă și împărtașită a copilăriei, îndreptându-se spre un viitor imprevizibil. ...

  • Prințul Gopal

    Această poveste se bazează pe legende indiene antice în versuri și este primul film animat educativ dintr-o serie despre istoria națiunilor. Pe frumoasa planetă Goloka, pe coasta Dealului Sacru Govardhan, micul prinț Gopal, împreună cu prietenii lui, are grijă de vacile care pasc. Încălcând o tradiție anuală prin care se aduc ofrande Zeului Indra și slujindu-l pe Govardhan în locui lui, Gopal l-a înfuriat atât de tare pe Indra, încât acesta a hotărât să se răzbune pe Gopal și pe săteni. Cine îi va ajuta pe Gopal și prietenii lui să-l oprească pe nemilosul Zeu Indra? ...

  • Procesul

    Filmul analizează cazul lui Mihai Moldoveanu, fost ofițer în Armata Română, condamnat la 25 de ani de închisoare pentru o crimă pe care susține că nu a comis-o. După încercări repetate de a-și dovedi nevinovăția, Curtea Europeană a Drepturilor Omului a decis în iunie 2012 că în cazul Moldoveanu vs. Statul Român a fost încălcat dreptul la un proces echitabil, mai precis acuzatul nu a avut avocat, nu a fost audiat și nu au existat împotriva lui dovezi directe. Documentarul îl urmărește pe Mihai Moldoveanu după eliberarea provizorie, re-examinează cazul și consecințele noii sentințe și transpune spectatorul în rolul de jurat în acest caz complicat și controversat. ...

  • România, Marea curățenie

    În materie de corupție, România are o faimă proastă în Uniunea Europeană. La un sfert de secol de la căderea dictaturii comuniste, țara este în continuare parazitată de o corupție endemică și organizată, care a curpins clasa politică aproape în totalitate și afectează existența zilnică a întregii populații. Recent, însă, țara a devenit epicentrul unei bătălii anti-corupție de o duritate maximă, care a zguduit întreaga societate. Cum va face față acestui cutremur unul dintre cele mai corupte state ale Europei? ''Un vânt proaspăt bate în România, țara copilăriei mele'' - notează regizoarea Ruxandra Medrea Annonier. ''I-am urmărit evoluția timp de 25 de ani. Acum vreau să observ îndeaproape această generație care a înmugurit și care revoluționează societatea românească.'' ...

  • Samskara

    Samskara e o combinație unică între tehnologia digitală și arta modernă, o experiență spirituală, o călătorie a minții și imaginației dincolo de limitele banalului cotidian, o invitație către un nivel superior al conștiinței. ...

  • Scrisoare către tatăl meu

    Copleșită de amintirile din bordelul indian unde a fost vândută să se prostitueze, Ramadevi îi scrie tatălui ei, care a căsătorit-o cu un om pe care nu-l cunoștea, o scrisoare. ...

  • Sibiu 825

    Cetatea Sibiului se află chiar în inima Transilvaniei. Filmul face o scurtă cronică a orașului de la începuturile sale până astăzi. Povestea înaintează prin secole, oprindu-se asupra unor momente de mare cumpănă, care au pus la încercare însăși existența orașului, sau, dimpotrivă, a unor perioade de înflorire, când Sibiul, din ce în ce mai puternic și prosper, își câștiga o poziție dominantă în regiune, devenind centrul comercial, religios, militar, administrativ și cultural al Transilvaniei. Cadrele aeriene ale munților care împrejmuiesc orașul, ale satelor pitorești din mărginime, ale bisericilor fortificate, unde se retrăgea tot satul în caz de atac, imagini cu străduțele cochete și pasajele misterioase din orașul de sus, cu acoperișurile cu guri de aerisire ca niște ochi care veghează, se combină perfect cu fragmente de muzică clasică și cu povestea narată a orașului și construiesc o experiență cinematografică remarcabilă, o metamorfoză audio-vizuală a Sibiului. Descoperiți istoria bogată, veche de nouă secole și plină de momente de suspans, a experienței urbane transilvănene numite Sibiu, cunoscut de-a lungul anilor ca Cibinium, Hermannstadt sau Nagyszeben. ...

  • Skate-ul lui Keet

    „Skatekeet” este un documentar despre Keet, o fată de numai 10 ani, al cărei talent cu skateboardul a atras atenția într-un univers dominat de băieți. Prinsă între două tabere dintr-o lume de păreri preconcepute despre cum ar trebui să fie fetele, ea ne învață o lecție de perseverență și de forță interioară. Pe lângă respectul pe care trebuie să-l câștige din partea camarazilor, ea întâmpină și lipsa de înțelegere a celor din jur. Antrenându-se constant, Keet vrea să aducă de partea ei și alte fete care să practice skateboard, în încercarea de a demonstra că acest sport poate aduce egalitate de șanse. Croindu-și propriul drum, Keet este un exemplu pentru noi toți: dorința ei de a fi pur și simplu ea însăși, fără constrângeri, este cu adevărat însuflețitoare. ...

  • Sosirea

    Trecutul, prezentul și viitorul sistemului nostru solar este explorat de oamenii de știință, trimițând nave spațiale pentru a vizita aceste universuri. Proiectul prezintă în detaliu tehnologiile avansate care permit detectarea asteroizilor înainte de a ajunge pe Pământ și vizualizarea evenimentelor istorice din spațiul cosmic aflat în desfășurare de miliarde de ani. ...

  • Spirit Robot

    Festivalul de Artă Stradală Chale Wote reprezintă evenimentul care împrospătează orașul și prezintă pe scena contemporană artiștii orașului Accra. Grafitti, teatru, sporturi extreme toate sunt derulate pe refrenul muzical Africa este Viitorul ! ...

  • Străzi lăturalnice din Europa

    Presărat cu absurdităţi zilnice şi umor, “The Side Street of Europe” pare în egală măsură road-movie şi documentar. Filmul o urmărește pe Zenobia în turneul ei aparent fără sfârșit de la o localitate la alta. Încercând să împace cariera cu viața de mamă singură, pune în scenă piese pentru diaspora maghiară din România, ea însăși de origine maghiară. Neînțelegerile mai mici sau mai mari par să ţină de normalitate, cauzate nu doar de barierele lingvistice, ci și de o lipsă generală de comunicare. În mod constant, apare un sentiment de izolare și competitivitate, iar dezorientarea și dificultatea de a-şi găsi drumul devin emblematice pentru comunitatea diasporei. Abordând tema identităţii şi a apartenenţei, în acest documentar drumurile nesfârșite ale căutării autonomiei financiare capătă dimensiunile simbolice ale unei călătorii de afirmare. În cele din urmă, din acest vârtej de confuzie apare dorința de a iesi în evidență, înrădăcinată de fapt în dorinţa recunoaşterii eforturilor şi, până la urmă, a sinelui. ...

  • Supervulcanii

    Proiecție cu narațiunea originală, lectura Benedict Cumberbatch. Poate un super-vulcan să erupă în timpul nostru? Aterizează pe insula Sumatra, înconjoară luna lui Neptun sau Jupiter într-un show care repune în atenție clase rare de erupții vulcanice într-o căutare plină de aventuri. ...

  • Supervulcanii (dublat RO)

    Poate un super-vulcan sa erupă in timpul nostru? Aterizează în insula Sumatra, înconjoară luna lui Neptun sau Jupiter într-un show imersiv care repune în atenție clase rare de erupții vulcanice într- o căutare plina de aventuri. ...

  • Tango 360

    Spectacolul animat dezvăluie imagini exclusiviste ale orașului Buenos Aires și celebrul dans porteños. Experiența unică este intensificată de muzica realizată de celebrul Astor Piazzolla, care a revoluționat tangoul tradițional încorporând elemente de jazz și muzică clasică. ...

  • Torturile Piei

    Pia are 11 ani și locuiește cu părinții și sora ei în comuna Schöneberg de lângă Berlin. De un an și jumătate, îi place foarte mult să prepare torturi. Nu doar în weekenduri, ci și în restul zilelor ea își încântă familia și prietenii cu neobișnuitele ei creații, altele de fiecare dată. Modelul după care se ghidează este Sally, o utilizatoare Youtube de succes, care dă sfaturi pe internet. A învățat multe de la ea, însă Pia schimbă mereu rețetele și îi vin idei noi. Visează să ajungă într-o zi ca Sally. Pia va prepara pentru prima oară în viața ei un tort cu trei etaje, pe care îl va servi într-o cafenea din Berlin. ...

  • Tot ce trece prin fața unei ferestre care nu se deschide

    Doi funcționari armeni păzesc o gară abandonată, în timp ce la 100 kilometri distanță, muncitorii din Azerbaidjan, construiesc o nouă linie de cale ferată. Promisiunea entuziastă a unui viitor mai bun, ca urmare a noului tren de mare viteză eurasiatic, contrastează cu realitatea dezolantă a vexistenței oamenilor. Trăind o viață în tranzit și tranziție sub forța izolatoare a rutinei, protagoniștii își contemplă visele și regretele, oportunitățile pierdute și impasurile curente. Contemplativ și liric, "All that Passes by a Window that Doesn’t Open" adoptă o estetică inteligentă a dualismului, reflectând trecutul tulbure armeano-azer și cooperarea actuală. Culorile complementare, portocaliu intens și albastru glaciar, creează un sentiment de complicitate și camaraderie, dar și reiterează tensiuni ascunse. Tăcerea e asurzitoare pe lângă bocănitul constant al ciocanelor, în timp ce repausul de după mișcare constantă pare mortuar. Cu percepție corporală, subiectivă a timpului și a spațiului, documentarul ilustrează suferința tăcută a unei stări nesfârșite de incertitudine. ...

  • Tovarășul A.I.

    Tovarășul AI este primul robot spion creat în era comunistă din România 1979. Pregătit să asculte și să înregistreze, el este descoperit după 50 de ani și contestat de cetățenii "Noi Lumi". Ce l-ai întreba pe tovarășul AI? ...

  • Trăim într-o lume conectată

    Ce înseamnă să trăim în lumea interconectată de astăzi? Putem vizualiza conexiunile dintre rețelele umane și cele ecologice scufundați în adâncurile oceanului și călătorind deasupra celor mai înalți copaci ai Pământului pentru a explora relațiile dinamice existente în acele ecosisteme? ...

  • Trupa de Rock

    Având o legătură puternică, fiind „ca frații”, Sia (15 ani), Bas (14 ani) și Vince (13 ani), cunoscuți pentru trupa de rock psihedelic Morganas Illusion, dau dovadă de prietenie adevărată, susținere reciprocă și talent autentic. Deși se bucură de succes, muzica lor este mai mult prilejul de a petrece timp împreună. Când unul dintre membrii trupei se confruntă cu depresia, ceilalți doi îi sunt alături, chiar dacă viitorul trupei este în joc. Treptat, bucuria muzicii și sprijinul prietenilor lui îi readuc speranța: „Este imposibil să gândești negativ când creezi muzică”, mărturisește el. Un rockumentar despre puterea eliberatoare a muzicii, dar și o lecție de devotament, „Rocknrollers” (Trupa de Rock) prezintă o poveste dulce-amară a unor artiști aflați la început de drum. ...

  • Tzina: Simfonia dorinței

    Spațiu emblematic al orașului Tel Aviv, piața Tzina Dizengoff nu mai există. Și totuși, ea mai poate fi explorată în lumea virtuală, într-o călătorie care combină elemente fantastice și realitatea locului, surprinsă în diferite momente ale zilei. ...

  • Ultimul căldărar

    Căldărarii sunt un clan aparte în rândul romilor. Mai demult, meseria le oferea mijloace de trai și un anumit statut social. În ultimii ani, vasele lor de aramă nu prea mai au căutare, așa că sunt nevoiți să găsească alte căi ca să poată trăi. Țările occidentale sunt o variantă, dar nici acolo nu-i așteaptă câini cu covrigi în coadă. Cu ajutorul unor imagini de excepție, ce poartă amprenta artistului-fotograf și bazându-se pe o documentare de tipul jurnalismului de calitate, echipa Bumbuț-Stancu își face debutul în documentar cu povestea complexă a unei comunități deja marginalizate, în pericol de a-și pierde identitatea ocupațională. ...

  • Un exod spiritual

    Își spun Frații Nazaroff, după numele Prințului Nazaroff, cântăreț de muzică klezmer și povestitor care ar fi trăit la începutul sec. 20, deși nu se știe prea bine dacă o astfel de persoană a existat într-adevăr, dincolo de imaginația colectivă. Sunt cinci muzicieni evrei născuți în SUA, care pornesc în căutarea propriilor rădăcini și în explorarea trecutului est-european al bunicilor lor. Călătoria, care e un fel de Exod pe dos, îi va purta de la Montreal până în Moldova, trecând prin New York, Paris, Berlin, Budapesta și Transilvania. Sub aparența înșelătoare a unui travelogue muzical, documentarul aduce povești emoționante și foarte personale despre religie și credință și despre identități căutate și găsite. ...

  • Un film mai puțin vesel, mai mult trist, poetic și sfătos

    Portretul unui sculptor în lemn din Maramureș creat cu multă inventivitate cinematografică, Un film mai puțin vesel, mai mult trist, poetic și sfătos este un mozaic al vieții și cugetărilor unui povestitor înnăscut. Editând 26 de ore de material filmat pe parcursul a cincisprezece ani, regizorul reușește să prezinte un profil coerent și convingător al unui om care, prin gândurile și cuvintele sale, simple dar profunde, ține narațiunea laolaltă. Urmărind evenimentele de viață ale unei familii tradiționale - botez, căsătorie, moarte - intercalate cu filmări ale tradițiilor locale, filmul este în același timp o privire etnografică asupra unei comunități în care obiceiurile și credințele se păstrează încă. ...

  • Ursul 71

    Proiectul estompează linia dintre lumea sălbatică și cea cablată, urmărind diverse animale sălbatice din momentul în care au fost implantate cu un receptor GPS și un cip: Căprioara 48, Vulpea 21 și o femelă grizzly numită Ursul 71, care personificată ne povestește experiențele ei trăite în Parcul Național Banff din Canada. ...

  • Van Gogh chinezesc

    Zhao Xiaoyong este doar unul dintre numeroșii lucrători din atelierele de pictură din China, unde sunt reproduse opere celebre, care sunt trimise spre a fi vândute în magazine de cadouri ale muzeelor sau în punctele turistice din Europa. Dezvoltându-și abilitatea de a reproduce tușele de pensulă pline de viață ale lui Vincent Van Gogh, Zhao visează la ziua în care va putea să vadă în pe viu aceste picturi arhicunoscute și prin asta să găsească încrederea de a se dezvolta ca artist original. O poveste palpitantă, observată îndeaproape, a călătoriei fizice și artistice a unui om între China și Europa, dar și între reproducere originalului și exprimarea sinelui artistic. ...

  • Vânătorul de aplauze

    Antoon De Pauw era cunoscut pentru numeroasele lui încercări de a „fura” aplauze la evenimente publice. Îmbrăcat în smoching, sărea pe scenă să primească aplauzele publicului. Scopul lui a rămas mereu un mister. Revoltă împotriva media? Goană după atenție? Sau era pur și simplu nebun? Dependent de senzație și prins în furtuna controversată a presei, s-a pierdut cu firea. Moartea lui subită în 2009 a lăsat un șir de întrebări fără răspuns. Un film care aduce o lumină nouă asupra vieții și poveștii acestui personaj-cult căzut în uitare. ...

  • Vară la Marsilia

    Un portret plin de vitalitate al unui grup de prieteni, Vară la Marsilia ne absoarbe în activitățile de vară ale tinerilor protagoniști, observându-i în timp ce compun piese rap, petrec ore întregi pe o bancă, se distrează pe plajă sau împânzesc ziduri cu graffiti. Asumându-și înclinațiile estetice ale adolescenților, filmul combină o prezentare a protagoniștilor prin titluri ce pâlpâie în culori neon, un videoclip și o paradă pe fundal colorat a obiectelor îndrăgite de grup: spray de graffiti, difuzoare wireless, adidași rupți. Filmul îi arată pe adolescenți așa cum ei înșiși ar dori să fie văzuți, surprinși fiind la vârsta la care încep să își asume roluri distincte în cadrul grupului (cel amuzant, cel exhibiționist) cu puțin înainte de a-și prelua pozițiile în societatea adulților. ...

  • Vasile

    Vasile visează la ziua în care munca sa de o viață - o documentare amănunțită și conștiincioasă a comunității în care trăiește de când s-a născut - va fi prezentată într-un muzeu dedicat acestei colecții. Poet, scriitor și fotograf, Vasile este un cronicar al satului românesc tradițional, pe care îl observă atât în momente de preocupare artistică, cât și în timp ce face treburile de zi cu zi din gospodărie. Filmul creează cu căldură portretul acestui țăran care și-a făcut o misiune din captarea în cuvinte și în imagini a vieții satului. ...

  • Venerabilul W.

    În Myanmar, “Venerabilul Wirathu” este un călugăr budist foarte influent. Întâlnirea cu el înseamnă o călătorie în miezul rasismului cotidian și observarea felului în care islamofobia și discursul urii conduc la violență și distrugere. Însă aceasta este o țară în care 90% din populație a adoptat budismul: o religie bazată pe un mod de viață pașnic, tolerant și non-violent. “Disjuncția șocantă dintre religie pe de-o parte și naționalismul fanatic al predicilor, scrierilor și declarațiilor lui Wirathu, dă forță incursiunii pătrunzătoare, convențională poate, dar de impact, a lui Schroeder în lumea intoleranței. […] În era lui Trump (Wirathu este un fan), Farage și Le Pen, filmul accentuează în mod oportun mecanismele retoricii naționaliste.” (Lee Marshall, Screen Daily) ...

  • Venirea pe lume

    Oare o să am dureri mari? O să țină mult? Copilul va fi sănătos? Sunt doar câteva dintre miile de întrebări care bântuie prin mintea unei viitoare mame atunci când merge la spital ca să nască. Mai sunt și îngrijorările legate de noile responsabilități și provocări ale vieții de părinte. Un sentiment de exaltare îi dă probabil impresia că fericirea ei e împărtășită de toți cei din jur. Așa să fie? Filmul pătrunde acolo unde (în spitalele din estul Europei) accesul este strict interzis: în camera de nașteri, și observă fără menajamente cum arată ''cea mai frumoasă zi'' din viața viitoarelor mămici. ...

  • Visul lui Bashir

    La vârsta de 14 ani Qusai este împușcat de un lunetist. Limitat la un scaun cu rotile, el visează să joace baschet și să călătorească în străinătate pentru o îngrijire mai bună. Filmat în întregime în Iordania, proiectul explorează o atitudine copilăroasa față de o realitate sfâșiată de război. ...